Kuukausi Kööpenhaminassa

Terkut täältä Kööpenhaminasta, jossa olemme lähes kuukauden viettäneet aikaa tyttäreni perheen kanssa. Tulimme tänne omalla autolla Ruotsin kautta. Lähdimme Torniosta 2.5. selvitettyämme ensin edellisenä iltana Ruotsin rajalla, että päästävät meidät lähtemään Suomesta. Saimme poikkeusluvan ylittää rajan tuolloin vielä tiukkojen rajaylitysehtojen 3E pykälään vedoten, kun tyttäreni synnytys lähestyi ja heillä ei täällä ole lähisukulaisia.  Tanska onneksemme päätti huhtikuun lopulla alkaa päästämään lähisukulaisia maahan. Todisteena rajalla meillä piti olla tyttäreni syntymätodistus, hänen passistaan kopio sekä tietysti omat passit. Ajoimme ensimmäisen päivän aikana noin 950 km Uppsalaan asti ja siellä yövyimme Scandic hotellissa. Meillä oli eväät mukana ja pari kertaa matkan aikana pysähdyimme niitä tienviereen nauttimaan. Toisena päivänä ajoimme loput 700 km ja saavuimme Kööpenhaminaan iltapäivällä. Vajaan 1700 kilometrin matka meni tosi näppärästi hyvillä teillä ja hyvällä autolla.Saavuimmekin perille todella ”kreivin aikaan”, sillä tyttäreni oli todella huonovointinen ja joutuikin heti toisena päivänä saapumisemme jälkeen lähtemään sairaalaan. Sairaalassa hänelle tehtiin heti kiirellinen sektio ja pieni suloinen tyttärenpoikamme saapui maailmaan 5.5. Tyttäreni heikon olon vuoksi myös hänen miehensä joutui olemaan hänen seuranaan koko viikon sairaalassa ns. vauvavastaavana. Me mieheni kanssa hoidimme tuon viikon heidän 2 vuotiasta tytärtään. Koronan vuoksi sairaalaan ei päässyt kukaan heitä tapaamaan, joten vanhemmat eivät nähneet esikoistaankaan koko sairaalassa olonsa aikana.Vuokrasimme meille täältä tyttäremme kodin läheltä viihtyisän asunnon Airbnb:n kautta. Talo on upealla paikalla keskellä kanavaa ja sieltä oli noin 900 metrin kävelymatka tyttäremme asunnolle. Asunnossamme on erittäin kaunis sisustus ja upeat maisemat.Äitienpäivän vietimme mieheni ja tyttärentyttäremme kanssa kolmestaan. Mieheni haki minulle lähikaupasta upean kukkakimpun, jonka mukana tuli tanskalaiseen tapaan juhlailmapallo. Viikon sairaalareissun jälkeen tyttäreni ja hänen miehensä pääsivät vihdoin kotiin.  Tervetulojuhliin leivoin makoisan mansikkakakun ja vietimme näin sekä äitienpäivää että tyttäremme, hänen miehensä ja vauvan kotiintulojuhlaa 11.5. Viikko erossa esikoisestaan vanhemmat sekä pikkuinen olivat niin onnellisia saadessaan jälleen halata toisiaan♥Viikot täällä ovat kuluneet todella mukavasti. Ollaan yhdessä vuorotellen kokattu täällä meidän asunnolla. … ja vuoroin tyttäreni miehineen on kokkailut meille maittavia aamiaisia ja illallisia.Ollaan kävelty mieheni kanssa joka päivä kanavan vartta noin 7 km:n lenkki tyttärentyttäremme nukkuessa päiväuniaan rattaisaan. Päiväunien jälkeen on silloin tällöin  leikitty hetki hiekkalaatikolla. Mummo ja pappa ovat saaneet makoisia hiekkakahveja useammankin kerran.Koko porukalla ollaan myös käyty kävelylenkeillä ihanissa puistoissa ja katsomassa lampaita läheisessä eläinpuistossa.Kahvilat täällä aukesivat 18.5. Tyttäremme perheen kodin alakerrassa on aivan ihana Bows and Balloons -kahvila, jossa kävimme heti sen avattua kahvilla. Siellä on tarjolla tosi erikoisia ja upeita jäätelöannoksia ja kakkuja.Varsinkin tämä heidän ”savuava” kahden hengen jäätelöannos. He tuovat sen pöytään ja kaatavat aluslautaseen jotain nestettä, jolloin aluslautanen alkaa hauskasti ”savuta”. Yhden kerran uskaltaiduin vävyni kanssa myös uimaan kanavassa. Tai no ei sitä minun kohdalla voi uinniksi sanoa, mutta tuli kuitenkin kauloja myöten itsensä kasteltua jäätävän kylmässä vedessä.Airbnb asunnoltamme on häikäisevän upeat maisemat joka suuntaan kohti kanavaa. Iltaisin siltojen valot ja taivaan värit ovat niin kaunista katseltavaa.Mikä parasta ollaan saatu viettää niin paljon aikaa näiden mummon rakkaiden murusten kanssa ♥Sunnuntaiaamuna varhain lähdemme ajelemaan takaisin kohti Torniota. Ikävä tulee kyllä melkoinen, mutta kuukauden päästä minulla on lennot tänne varattuna. Niitä lentoja ei ainakaan vielä ole peruttu, joten pian ehkä nähdään taas♥

10 thoughts on “Kuukausi Kööpenhaminassa

1. Voi kuinka ihanaa että pääsitte lähtemään sinne tyttären perheen luokse. Oikein paljon onnea pienen pojan isovanhemmille ja varmaan oli ihana viettää aikaa myös pikku neidin kanssa. Olipa teillä onni matkassa, että ennätitte perille viime hetkillä. Ja todella kaunis tuo teidän asunto siellä ja upeat maisemat. Ihanaa alkavaa kesää ja nauti täysillä vuorotteluvapaastasi!

2. Vautsi mikä roadtrip-matkaseikkailu teillä ollut Köpikseen! Olen todella iloinen että onnistuitte pääsemään rakkaidenne luokse kokemaan jännittäviä ensihetkiä uuden perheenjäsenen vastaanottamisessa. Olette varmasti olleet suureksi avuksi ja tueksi! Toivotaan että elämä normalisoituu ja pääset(te) pian taas uudelleen tyttärenne perheen luokse!